Spring naar content

Trouwen en geregistreerd partnerschap

De gemeente Buren is een prachtige gemeente om te trouwen of een geregistreerd partnerschap aan te gaan. We hebben verschillende mooie locaties. Natuurlijk kunt u in onze gemeente ook zelf een locatie uitkiezen. U kunt dan denken aan een restaurant of bijvoorbeeld in uw eigen huis. Voor de leesbaarheid hebben we het verder over trouwen. U kunt hier ook “geregistreerd partnerschap” lezen.

Meer informatie

Er zijn 2 verschillen tussen het huwelijk en het geregistreerd partnerschap:

  • Als u trouwt, moet u elkaar het ‘ja-woord’ geven. Bij een geregistreerd partnerschap is dit niet verplicht.
  • Een geregistreerd partnerschap kan, als u geen minderjarige kinderen heeft, buiten de rechter om eindigen. Voor het ontbinden van een huwelijk moet u altijd naar de rechter. Verder kent het geregistreerd partnerschap geen scheiding van tafel en bed, het huwelijk wel.

Ondertrouw/melding

Als u gaat trouwen, moet u dit “melden” bij de ambtenaar van de burgerlijke stand waar u gaat trouwen. Dit heette voorheen “in ondertrouw gaan”. Voor een partnerschapsregistratie geldt hetzelfde; ook dit meldt u in de gemeente waar uw partnerschap wordt gesloten. De melding moet in ieder geval 14 dagen voor uw huwelijk gedaan zijn.

U hoeft voor de melding van uw huwelijk niet per se naar het gemeentehuis te komen; u kunt de melding ook digitaal doen. Wilt u toch liever langskomen, dan kan dat natuurlijk ook. Maak hiervoor dan een afspraak. Bij de melding moet u gelijk de kosten betalen.

LET OP: voor een gratis huwelijk/partnerschapsregistratie op maandagochtend moet één van u beiden ingeschreven staan in de gemeente Buren.

Melding aan de balie

Voor het melden van een huwelijk aan de balie moet u een afspraak maken. U moet allebei aanwezig zijn bij de melding. U moet er rekening mee houden dat u op dit moment de complete melding doet. Dus u legt definitief de datum vast in de agenda. Ook moet u op dit moment betalen. En u moet meenemen:

  • uw legitimatiebewijzen
  • kopie van de legitimatiebewijzen van de getuigen

LET OP: bij een huwelijk op een andere locatie moet u ook een bevestiging/toestemming van deze locatie/eigenaar meenemen.

Digitale melding

Voor het digitaal melden van uw huwelijk heeft u DigiD nodig van beide partners. U moet er rekening mee houden dat u digitaal de complete melding doet. Dus u legt definitief de datum vast in de agenda. Ook moet u op dit moment betalen. Verder moet u de volgende documenten uploaden:

  • uw legitimatiebewijzen
  • kopie legitimatiebewijzen van de getuigen

LET OP: bij een huwelijk op een andere locatie moet u ook een bevestiging/toestemming van deze locatie/eigenaar uploaden.

Woont u in het buitenland of bent u in het buitenland geboren?

Is één van de partners in het buitenland geboren en/of woont één van u nog in het buitenland? Dan is het mogelijk dat u nog andere documenten moet inleveren. Hierbij moet u denken aan een geboorteakte, een akte van echtscheiding of een verklaring van ongehuwd zijn. Neem in dat geval even contact op met de gemeente.

Woont u beiden in het buitenland, dan moet u de melding doen bij de gemeente Den Haag.

Als u gaat trouwen in de gemeente Buren, dan kunt u kiezen uit de volgende trouwlocaties:

Trouwzaal van het gemeentehuis
De Wetering 1
4021 VZ Maurik
tel. 14 0344

Marechausseemuseum (voormalig weeshuis)
Weeshuiswal 9
4116 BR Buren
curatorsecretaris@stichtingweeshuisburen.nl
Let op: in de ruimte is plaats voor maximaal 40 personen. Denkt u eraan dat u de afspraak zowel bij de gemeente als bij het Weeshuis moet vastleggen. U neemt contact met het Weeshuis via de mail: curatorsecretaris@stichtingweeshuisburen.nl

Partycentrum “De Prinsenhof”
De Bijen 1
4116 GG Buren
(0344) 57 15 94
Denkt u eraan dat u de afspraak zowel bij de gemeente als bij het Partycentrum moet vastleggen.

Ook kunt u zelf een locatie uitkiezen (bijv. in een restaurant of bij iemand thuis).  Hiervoor moet u een schriftelijke verklaring indienen van de eigenaar of beheerder van de locatie. Deze kunt u uploaden bij de digitale melding.

U kunt trouwen op maandag tot en met zaterdag. Op zon- en feestdagen kunt u niet trouwen. Wij hanteren vastgestelde tijden. U kunt trouwen om 9.00, 10.30, 12.00, 13.30 en 15.00 uur. U kunt ook om 16.30 uur of later trouwen. Let u er wel op dat dit tijdstip onder “overige tijdstippen” valt.

Trouwzaal van het gemeentehuis

Kostenoverzicht trouwzaal
maandag* tot en met vrijdag om 9.00, 10.30, 12.00, 13.30 of 15.00 uur € 503,90
overige tijdstippen (bijv. om 16.30 uur of op zaterdag) € 795,65

* Op maandag tussen 9.00 en 9.30 uur kunt u gratis trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan. De trouwambtenaar houdt geen toespraak. Het gratis huwelijk of geregistreerd partnerschap is bedoeld voor bruidsparen van wie in ieder geval één persoon ingeschreven staat in de basisregistratie (BRP) van de gemeente Buren. Hier mogen maximaal 10 personen bij aanwezig zijn (exclusief bruidspaar).

Marechausseemuseum

U kunt ook trouwen in het Marechausseemuseum. Informeert u bij het Marechausseemuseum wat de extra kosten zijn. LET OP: deze kosten komen dus bovenop de gemeentelijke kosten.

Andere locatie (bijv. bij iemand thuis of in een restaurant)

Kostenoverzicht andere locatie
maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 en 16.30 uur € 514,50
overige tijdstippen, bijv. zaterdag € 806,25

Overige kosten

trouwboekje standaard € 42,40
trouwboekje luxe € 63,65
getuige van de gemeente Buren € 31,80 per getuige
annuleren in de laatste 4 weken voor het huwelijk/partnerschapsregistratie.
Annuleren kan alleen schriftelijk.
€ 97,55
administratief omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk € 97,55

 

Huwelijkse voorwaarden regelt u bij een notaris, niet bij de gemeente. Een notaris legt de huwelijkse voorwaarden vast in een akte en schrijft de akte in bij het openbaar huwelijksgoederenregister. Daarna kunt u uw huwelijk bij de gemeente laten voltrekken.

Ook voor een geregistreerd partnerschap kunt u ‘huwelijkse voorwaarden’ laten vastleggen.

Vanaf 1 januari 2018 gelden er nieuwe regels. Dan geldt automatisch een beperkte gemeenschap van goederen.

Als bruidspaar kunt u een voorkeur aangeven welke buitengewoon ambtenaar u in de ‘echt’ gaat verbinden. Dit zijn de trouwambtenaren:

Astrid Izelaar

Het werk als Babs vind ik heel bijzonder, ik mag als buitenstaander een inkijkje in jullie leven nemen. Tijdens de eerste ontmoeting ontstaat vaak een gemoedelijk gesprek, waardoor het al snel heel vertrouwd voelt.
Ik probeer er achter te komen wat 2 mensen met elkaar bindt, daaruit ontstaat mijn inspiratie voor een toespraak. Het uitgangspunt voor de huwelijksceremonie is o.a. de eigen inbreng van wensen en mogelijkheden.

Mijn doel is om het mooiste naar boven te halen en dat in de vorm van een persoonlijke ceremonie terug te geven. Ik vind het een uitdaging om een subtiele combinatie van ernst en humor te creeëren en de sfeer in de zaal zo aan te voelen dat het een mooi natuurlijk geheel wordt. De trouwdag is voor heel veel mensen een uitzonderlijke dag waar de waarde van de relatie bevestigd wordt. Het is hun dag, zij zijn absoluut het middelpunt en ik zie het als een ultieme taak alles in het werk te stellen om het zo mooi, speciaal en bijzonder mogelijk voor hen te maken.

Dit werk bevalt mij zeer goed, beter gezegd, ik doe het met hart en ziel. Mensen inspireren mij, daar krijg ik energie van. Ik heb een brede interesse, sta met een open blik in het leven en met mijn voeten stevig op de Betuwse klei.

Jan van Amerongen

Trouwen is een mijlpaal in je leven. Als bruidspaar leef je al maanden met de familie en vrienden naar deze bijzondere feestdag  toe.In de functie van trouwambtenaar geniet ik van elk huwelijk dat ik mag sluiten en iedere keer is het weer bijzonder om bij zo’n persoonlijke gebeurtenis betrokken te mogen zijn.

Een persoonlijke speech is mijn stijl. Ongeveer drie weken voor de huwelijksdatum heb ik een voorgesprek met het bruidspaar. Dit gesprek is voor jullie en mij belangrijk omdat wij kennis met elkaar kunnen maken en er ontstaat een band. Met de gegevens uit dit gesprek maak ik een persoonlijke, passende en vrolijke speech zodat jullie huwelijksdag een speciaal tintje krijgt.

In het dagelijks leven ben ik werkzaam bij de brandweer.

Henny Keij-van Kaam

Jullie gaan trouwen!

Fijn dat je zoekt naar de BABS, die goed bij jullie past. Want gaan trouwen is heel bijzonder! De mooiste dag van je leven, waarop je elkaar het JA-woord gaat geven. En ik mag jullie daarmee zo goed mogelijk helpen. Door een bijzondere, persoonlijke, originele speech te schrijven. Met woorden, herkenbare verhalen, situaties, die jullie mij zelf toevertrouwen in ons gesprek. Daarbij luister ik goed naar jullie verhalen en verwachtingen en probeer mijn verhaal daar op aan te sluiten. Ik sta open voor iedereen, heb een groot inlevingsvermogen, denk in oplossingen, alles is mogelijk. Engels is geen probleem.

Steekwoorden die op mij als BABS van toepassing zijn: respectvol, persoonlijk, professioneel, humor, gezelligheid, enthousiasme, spontaniteit, positiviteit.

Waar, wanneer en hoe, ik ontmoet jullie heel graag.

Femke Souhuwat


Als je ervoor kiest om te trouwen of je wilt een geregistreerd partnerschap dan is dat een bijzondere stap in je leven. Samen met je vrienden en familie deel je dit speciale moment en dan wil je dat de hele dag klopt. En wat is nou mooier dan de liefde vieren? Niks is zo kwetsbaar en sterk tegelijk. Om er een memorabel moment van te maken, leer ik je als stel graag beter kennen zodat ik tijdens de ceremonie de aanwezige gasten kan meenemen in jullie liefdesreis. Hiervoor ga ik graag in gesprek over wat jullie bezighoudt in het leven, de bijzondere herinneringen die jullie al hebben gemaakt en natuurlijk om te horen waar jullie liefde voor elkaar vandaan komt.

Sander van Alfen

Je trouwdag moet een van de mooiste dagen van jullie leven worden. En ik vind het een grote eer mijn steentje daaraan bij te mogen dragen.

Ik ben Sander van Alfen. Als trouwambtenaar begeleid ik jullie graag door het officiële gedeelte van jullie huwelijk. Dat doe ik graag op een originele manier, passend bij jullie wensen. Inmiddels heb ik al een flink aantal huwelijken mogen voltrekken. En elk huwelijk is bijzonder en uniek.

Een paar weken voor de huwelijksvoltrekking kom ik bij jullie langs om met jullie de dag door te spreken, met jullie in gesprek te gaan en jullie beter te leren kennen. Op deze manier kan ik mijn toespraak precies naar jullie wensen invullen. Een huwelijksvoltrekking die dus volledig bij jullie past. Het is namelijk jullie dag, de dag waarop jullie de liefde voor elkaar bezegelen.

 

U kunt uw huwelijk/ geregistreerd partnerschap laten voltrekken door een Buitengewoon Ambtenaar van de Burgerlijke Stand (babs) die u zelf kiest. Dit kan bijvoorbeeld een vriend, collega of familielid zijn.
Het hele proces vanaf de aanvraag tot het besluit duurt 6 maanden. Regel dit dus op tijd! Dat voorkomt teleurstellingen!

De babs voor één dag is minimaal 18 jaar en staat niet onder curatele.

De aanvraag voor de babs voor 1 dag kunt u indienen bij de melding voor uw huwelijk/geregistreerd partnerschap. Voor de aanvraag gebruikt u het formulier “Verzoek aanwijzing babs voor 1 dag“. Aan deze aanwijzing zijn kosten verbonden.

Aanwijzing babs voor één dag, beëdigd  € 110,-
Aanwijzing babs voor één dag, niet beëdigd  € 330,-

Aanwijzing en beëdiging eigen babs

Is uw aanvraag met de vereiste bijlagen compleet? Dan wijst het college van burgemeester en wethouders de gewenste persoon aan tot babs voor één dag. De trouwambtenaar moet beëdigd zijn door de rechtbank. Is dit nog niet zo? Dan regelt de medewerker van Domein Dienstverlening een afspraak met de rechtbank voor de beëdiging.

Na de beëdiging ontvangt uw babs voor 1 dag een uitnodiging van ons. De babs krijgt dan een uitleg over de vereisten die horen bij het voltrekken van een huwelijk/ geregistreerd partnerschap.

Aanvraag babs voor 1 dag (formulier invullen en mailen naar burgerzaken@buren.nl )

 

 

U kunt kiezen uit twee trouwboekjes:

Standaard versie Luxe versie