Marita: "Pakketje wegbrengen? Zo dichtbij mogelijk!"
Eind 2021 begon Marita Terpstra een pakketpunt in Tiel: BPP. “Ik moest altijd best ver rijden om een pakketje op te sturen of te retourneren. Toen dacht ik: wat als we zelf zo’n pakketpunt starten? Dat is nu ruim drie jaar geleden, we zijn flink uitgebreid in de tussentijd.”
Drop-off punt voor alle pakketten bij Boon’s Markt in Buren
Vorig jaar november hebben jullie een drop-off meubel bij Boon’s supermarkt in Buren neergezet. Daar kunnen pakketten voor alle vervoerders ingeleverd worden. Van DPD tot UPS, DHL, GLS, Mondial Relay en Homerr. Hoe kwamen jullie op dat idee?
“Stel je geeft je spullen en kleding een tweede leven via Marktplaats of Vinted, dan wil je het ook zo duurzaam mogelijk versturen. Vinted werkt bij voorbeeld met vervoerders als Homerr en Mondial Relay. Er zitten in deze regio weinig pakketpunten waar je dan je pakketje in kunt leveren. Het viel ons op dat we in Tiel veel klanten uit het stadje Buren en regio kregen. Dat is best een eindje rijden voor het afleveren van een pakketje. Toen kwam het idee om een drop-off meubel in Buren neer te zetten. In plaats van dat iedereen apart zijn pakketje naar Tiel komt brengen, rijden wij één keer per dag naar Buren om alle pakketten op te halen. Dat scheelt veel kilometers en CO2-uitstoot! Het scheelt inwoners niet alleen tijd, maar ook geld. Je kunt je pakketje zelfs op de fiets wegbrengen, dan heb je geen reiskosten en dat is nog beter voor het milieu.”
Hoe werkt dat drop-off meubel?
“We hebben dit drop-off meubel eerst uitvoerig uitgetest om het zo makkelijk en veilig mogelijk te maken. Je hoeft nu alleen je e-mailadres en telefoonnummer in te vullen voor de trackingcode. Wat we verder nodig hebben is een foto van het verzendlabel of een screenshot van de QR-code. Printen is niet nodig, dat scheelt ook weer papier. Het is trouwens ook een antidiefstal trolley met schuimkussens aan de onderkant. Je pakketje kun je daardoor veilig in de trolley doen. Ook de labels zijn vanaf buiten niet zichtbaar. Het fijne is dat je alle pakketten van verschillende vervoerders in één keer in kunt leveren.”
Zijn er nog toekomstplannen?
“Boon’s Markt is tevreden over het concept door het duurzame karakter ervan en door de unieke service die de supermarkt kan bieden. Ook inwoners zijn er blij mee. We willen het bij zoveel mogelijk mensen onder de aandacht brengen. Een pakketpunt waar je ook je pakket kunt afhalen, wordt vermeld in landelijke apps, maar een drop-off punt niet. Daardoor hebben we mond-tot-mond reclame nodig hebben om het rendabel te maken. Of we willen uitbreiden? Maurik zou een mooie plek zijn voor nog een drop-offpunt. Wie weet vinden we daar binnenkort een locatie! Ik zou zeggen, zegt het voort.”