De WOZ-waarde: wij staan klaar voor uw vragen of bezwaren
Rond 20 februari ontvangt u via de post of digitaal via de berichtenbox van MijnOverheid de aanslag voor de onroerendezaakbelasting. Hierop vindt u de WOZ-waarde van uw woning. Hoe wordt de WOZ-waarde bepaald? Waarom is deze gestegen? Wat betekent dat voor mij? En hoe kan ik bezwaar maken? Allemaal vragen die u misschien heeft. Wij staan voor u klaar om uw vragen te beantwoorden.
De WOZ-waarde is gebaseerd op de verkoopprijzen van vergelijkbare woningen die rond 1 januari 2024 in onze gemeente zijn verkocht. De WOZ-waarde gebruiken we om de onroerendezaakbelasting voor uw woning te berekenen. Wij vinden het ook belangrijk dat uw WOZ-waarde klopt.
Op het aanslagbiljet staat veel informatie, daarom hebben we een uitleg gemaakt. Bekijk hier de uitleg over het aanslagbiljet.
Heeft u vragen of bent u het niet eens met de WOZ-waarde, bel dan met ons. Wij nemen dan samen met u de belastingaanslag door. Ook kunnen we u uitleggen met welke verkochte woningen uw woning is vergeleken. U kunt ook het taxatieverslag eenvoudig opvragen. Dat kan online onder WOZ op onze website.
Ons belteam zit voor u klaar
U kunt ons iedere werkdag bereiken op telefoonnummer 14 0344. Bij voorkeur belt u ons in de ochtend tussen 9.00 en 12.00 uur. Is het druk aan de lijn? Laat dan een bericht achter. Wij bellen u dan zo snel mogelijk terug. U kunt ons ook mailen via woz@buren.nl.
Makkelijk zelf bezwaar maken
In het telefoongesprek met ons blijkt misschien dat de taxatiegegevens niet kloppen. Of misschien lijken de verkochte woningen niet op uw woning. Ook kan er bijvoorbeeld sprake zijn van achterstallig onderhoud of verouderd sanitair waar in de taxatie geen rekening mee is gehouden. In dat geval is het slim om bezwaar te maken. Dat kunt u makkelijk zelf doen.
Meer informatie over bezwaar maken, de WOZ-waarde en een rekenvoorbeeld vindt u de WOZ pagina.