Spring naar content

Waarom worden straten steeds opnieuw opengebroken?

6 mei 2025, 13:44

We begrijpen dat het frustrerend is als stoepen en straten meerdere keren worden opengelegd. Hieronder leggen we uit wat er speelt – én wat we eraan doen.

Wat is er aan de hand?
De gemeente stemt in een overleg met Liander en Vitens kabel en leidingwerkzaamheden af. Op deze manier zijn we goed op de hoogte en kunnen we onze eigen werkzaamheden in de openbare ruimte goed plannen, zonder dat we meerdere keren de straten openleggen.

De datanetbedrijven, zoals KPN, Ziggo en Delta, nemen niet deel aan dit overleg. Zij volgen een eigen planning. Dit is geen keuze van de gemeente. Wij zijn voorstander van een gezamenlijk overleg.

Hoe zit het met planning en toezicht?
Het wordt steeds drukker onder de grond. We krijgen veel aanvragen en er zijn meerdere kabels en leidingen werkzaamheden. De werkzaamheden zijn vooral verzwaring van het stroomnet en het aanleggen van glasvezel. De gemeente moet in principe elke aanvraag goedkeuren (volgens de Telecomwet), maar we stellen wél voorwaarden, zoals afstemming, goede communicatie en toezicht. Sinds begin 2025 hebben we 2 extra toezichthouders aangesteld en regelmatig overleg met de kabelaars.

Hoe beperken we overlast?
Voordat de werkzaamheden starten, moet er een bewonersbrief zijn met duidelijke uitleg en contactgegevens richting de inwoners. Als het gaat om herhaalde werkzaamheden, wordt het straatwerk in één keer netjes hersteld als de werkzaamheden zijn afgerond. Is het straatwerk niet goed hersteld? Dan grijpen we in. Soms laat de gemeente het werk opnieuw uitvoeren, op kosten van de opdrachtgever.

Wat kan beter?
We zien dat de communicatie van de nuts- en datanetbedrijven soms te wensen overlaat. Bijvoorbeeld als een aankondiging eruitziet als een reclamefolder. Daar gaan we meer op toezien, zodat dit duidelijker wordt voor inwoners.